10. Juni 2016

حلیم گندم


فکر کنم کمتر کسی باشه که حلیم و یا هلیم دوست نداشته باشه درست کردن هلیم ساده ولی همونقدر هم پر زحمت هست اما نتیجه خوشمزه و لذت بخشی داره دستورها و روشهای بسیار زیادی  وجود داره و این روشی هست که من حلیم رو تهیه میکنم امیدوارم مفید باشه .

مواد لازم :
گندم پوست کنده ششصد گرم
گوشت گردن سیصد گرم
پیاز یک عدد
نمک شکر
 دارچین و کره

روش تهیه :
گندم رو از شب قبل خیس کرده و آبش رو عوض می کنیم روز بعد گندمها رو در قابلمه مناسبی ریخته و اجازه میدهیم تا بپزه در این فاصله گوشت رو همراه با پیاز (بهتر هست پیاز رو درسته استفاده کنید ) و کمی نمک و آب می پزیم بعد از پخت گوشت رو از آب خارج کرده از استخوانها جدا کرده و ریش ریش و یا گوشت کوب می کوبیم وقتی گندم ها کاملا پخت با کمک یک الک و گوشت کوب گندمها رو از الک رد میکنیم و صاف میکنیم بعد گوشتها ی ریش شده رو همراه با مقداری آب گوشت و گندمهای صاف شده مخلوط می کنیم ( غلظت هلیم باید به غلظت ماست روان باشه ) روی حرارت گذاشته و مرتب هم می زنیم تا به غلظت مناسب برسه و در ظرف کشیده و با کره و دارچین و کنجد و پودر نارگیل به دلخواه تزیین  کرده هلیم ما آماده نوش جان کردن هست .

* برای صاف کردن گندمها می تونید از گوشت کوب برقی هم استفاده کنید .
* من از گوشت گوسفند ( گردن ) استفاده کردم ولی از گوشت بوقلمون و یا مرغ هم استفاده کرد بستگی به ترجیح شما دارد .
* اگر دوست داشتید هلیم تان دانه دار باشد میتونید کمی هم از گندم ها بدون صاف کردن در حلیم استفاده کنید .
* بعد از مخلوط کردن گوشت و گندم مرتب حلیم رو با قاشق چوبی هم بزنید تا حلیم کشدار شود و به غلظت مناسب برسه .
* بستگی به ذایقه تون میتونید حلیم رو با نمک و یا شکر سرو کنید .

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen